dsc01167
lek-i-traerne
5-aringene-lager-avis
januar_2017_5171879
Høytlesning
dsc01196
DSCF0383
P1020513-763x1017
IMG_6802
IMG_6211
P1010055
På skøyter

Mål for læringsarbeid

I Kanvas har vi valgt å definere 3 mål for læringsarbeidet, som sier noe om hvordan læringsmiljøet skal være og hva vi ønsker barn skal lære.

Læringsarbeidet i Kanvas:

  1. preges av trygg tilknytning og støtter barns emosjonelle utvikling
  2. er målrettet og preges av bevegelig praksis og pedagogisk improvisasjon
  3. gir barn kroppslige erfaringer

Gode relasjoner i barnehagen danner grunnlag for at barn utvikler tillit, en god selvfølelse og tar ansvar for seg selv og et fellesskap. De ansatte skal fokusere på å sette ord på følelser, handlinger og begreper gjennom hele dagen. Dette gjøres både gjennom samtaler og i lek, og gjennom et felles fokus på følelser i hele barnehagen. Vi ser også på dette arbeidet som en viktig når det gjelder forebygging av mobbing.

Vi legger til rette for barns medvirkning gjennom å stimulere og oppfordre barn til å gi aktivt uttrykk for sine tanker og meninger. De ansatte må ha evne og vilje til å fremme, være oppmerksom på og ta hensyn til de uttrykk barna kommer med gjennom språk og kroppsspråk. Vi vil ta dette med videre i planlegging og tilrettelegging av det pedagogiske arbeidet.

Ansatte skal legge til rette for kroppslige uttrykksmåter og varierte aktiviteter. Vi ønsker å inspirere alle barn til å søke fysiske utfordringer og prøve ut sine kroppslige muligheter. Vi legger til rette for at barna opplever mestring i risikolek innen trygge rammer, men også ro og hvile når de har behov for det.

Vi skal være bevisst vår forbildefunksjon når det gjelder holdninger og atferd knyttet til kropp, kjønn og kosthold.

Barnehagen har utarbeidet et fysisk læringsmiljø med ulike temarom som gjenspeiler ulike fagområder, hvor det gis mulighet for fordypning, kreativ lek, utforskning og læring. I det fysiske læringsmiljøet må det være plass og mulighet for å samarbeide og kommunisere. Det skal være et kreativt og fleksibelt miljø som lokker og utfordrer barn, og som vekker forundring og nysgjerrighet.